Fi-3 Rediviva | ||
Foton från Svensk Flyghistorisk Förenings
bildarkiv | ||
<- Tillbaka till sida 1 | Sida
2 (2) |
Reklambilder från AB Flygindustri i Halmstad i samband med lanseringen av Fi-3 | |
| |
Verkstadsmiljö från den tiden då det begav sig. | |
| |
Interiör från cockpit.
Instrumenten på huvudpanelen är från vänster till höger: hastighetsmätare,
svängindikator, variometer, höjdmätare och längdlutningsindikator.
Kompassen är placerad under de övriga instrumenten. Det instrument som är
placerat för sig längst till vänster är förmodligen en g-meter, tillfälligt
monterad under utprovningen av flygplanet. Bengt Pålsson från Ljungbyheds
Aeronautiska Sällskap resonerar så här - mätaren indikerar 0 g i toppen och
sedan räknar den till 9 g. Den högra visaren står på 1g vilket ju är
normalt, medan den vänstra visaren pekar på den belastning som
flygplanet max har utsatts för (i detta fall 6 g?) Om texten under nollan är
den samma som på något modernare g-mätare så står det "ACCELERATION
g-enheter".
Vi tackar Bengt för denna mycket kvalificerade gissning. |
|
På Malmslätt 1944. Ett bogserplan (B 5 Northrop 8A-1) till höger. | |
Luftbromsarna utfällda | |
Updated 2010-07-25