Fi-3 Rediviva | ||
Ett intressant projekt: |
* Lastglidaren Lg 105 * | Planet som kom för sent |
(Artikel ur Kontakt nummer 101, utgiven i april 1991) | ||
Då man som redaktionen ofta
forskar i det svenska flygets historia, stöter man understundom på mindre
kända projekt som i mer eller mindre utvecklad form skrivit in sig i vår
flyghistoria. Åtskilliga är de idéer och planer som stannat på
skissbordet, för att därefter inte komma längre, och i bästa fall
arkiveras som ett ”projekt” bland många andra som inte nådde
längre….. Emellertid finns som bekant
även här i Sverige projekt som lämnat idé- och skisstadiet och kommit till
praktiskt utförande, för att efter några producerade exemplar av olika
skäl läggas ner…. Ett sådant mindre känt projekt
är lastglidflygplanet LG 105, som vi här berättar historien om: Flygvapnets transportkapacitet
avseende personal och materiel för eget underhåll, var länge ytterst
begränsad. Detta innebar problem då flygförbanden under ofredsåren
omgrupperade mellan olika beredskapsfält runt om i landet.
Underhållsenheterna måste följa med, och en transport landvägen var många
gånger omständlig och tog lång tid. Detta var bakgrunden till en idé att
komma till rätta med transportproblematiken långt före helikoptrarnas och
de stora transportplanens tid. Idén gick ut på att förse Flygvapnet med
lastglidflygplan som bogserades efter befintliga ”dragare” och som kunde
medfölja vid flygförbandens omgrupperingar. Idén torde vara inspirerad av
de allierades flygverksamhet, där lastglidare var i flitig
användning. Utifrån flygförvaltningens
specificerade och högt ställda krav igångsattes projektering och
framtagning av en lastglidare vid AB Flygindustri i Halmstad. KFF’s
beställning omfattade i en första serie sex stycken flygplan, inklusive
prototyp, och innebar samtidigt den första statliga beställningen vid
företaget. Hittills hade AB Flygindustri
och dess föregångare tillverkat segelflygplan av utländsk konstruktion som
t.ex. Grunau, Weihe och Olympia. Det första egna projektet och tillika det
hittills enda svenskkonstruerade segelflygplanet blev Fi-1, en
okonventionell skapelse som provflögs första gången sommaren 1943. Tyvärr
blev inte Fi-1 den framgång man hade hoppas på och av en planerad första
tillverkningsomgång om 15 plan kom endast sex att byggas! Parallellt med Fi-1 startade
bygget av lastglidaren, som fick företagets beteckning Fi-3. Flygplanet
hade plats för två mans besättning och 10 passagerare eller 1250 kg last,
och konstruerades efter tidigare erfarenheter från segelflygplanen. Detta
innebar bl.a. att Fi-3 kom att få helt andra, och avsevärt bättre
flygegenskaper än de lastglidare som användes av RAF och USAAF vid denna
tid. Konstruktionen
Planet var utrustat ned
dubbelkommando side-by-side. Bakom förarstolarna fanns plats för två
passagerare vända mot varandra, till viss del avskilda från det egentliga
passagerarutrymmet av ett rörstagsspant, vilket gjorde tillgängligheten
något begränsad. Bakom nämnda spant fanns det större passagerar- (eller
lastutrymmet) där åtta personer, fyra på var sida vända mot varandra, fick
plats. I- och urlastning skedde genom två stora rektangulära lastdörrar
under respektive huvudvinge. Fällning av fallskärmsjägare och/eller
material skulle även kunna ske under flygning. Dörrarna, som hade hög
instigningströskel, öppnades utåt-uppåt, och var försedda med ett litet
runt fönster bakom varje passagerarplats – således fyra stycken på var
sida. Besättningen hade separata i- och utstigningsdörrar strax framför
nämnda lastdörrar. Landstället bestod av två
huvudhjul, en fjädrande inbyggd nosskida och sporrstötdämpare, allt enligt
känd segelflygsstandard. Flygplanskroppens främre del
bestod av en svetsad stålrörskonstruktion klädd med fanérpaneler på
träspant och överdragen med duk. Bakkroppen var en skalkonstruktion av
fanér på träspant. Vingen var uppbyggd på konventionellt sätt med en
genomgående huvudbalk av komprimerat trä och fästad vid kroppen genom
svetsade bultförband. Vingens framkant var fanérklädd till i höjd med
huvudbalken och dessutom försedd med luftbromsar. Instrumenteringen var enkel och
innehöll endast de nödvändigaste instrumenten. Däremot utrustades
prototypen med radio för kommunikation med bogserflygplanet. En
landningsstrålkastare i främre vänstra delen av nosen kompletterade
utrustningen. Sitt rymliga inre till trots,
ingav Fi-3’an ett smäckert och aerodynamiskt tilltalande yttre. Ett ”stort
segelflygplan”, var omdömen som senare under provflygningarna kom att äga
sitt berättigande. Olastat kom planet att på marken ”ligga på stjärten”,
då tomviktstyngdpunkten kom att ligga bakom hjulen. Goda prestanda
Prototypen till Fi-3 stod klar
för provflygning i mars 1944, och efter leveransprov med goda resultat
överfördes planet till Försökscentralen på Malmslätt för fortsatta prov
och utvärdering. I detta skede hade Flygvapnets beteckning LG 105
reserverats för flygplanet. Som bogsermaskin användes vid hämtningen i
Halmstad och de följande försöken en bogserutrustad B 5 från F 6 (Fvnr
7060). Under den följande utvärderingen som försiggick på bl.a. Malmslätt,
Barkarby och Västerås, och innefattade bogserprov under olika hastigheter,
lastningsprov, start- och landningsprov m.m. konstaterades att LG 105 var
stabilt och mycket lättfluget, hade utmärkta flygegenskaper och t.o.m. med
lätthet kunde utföra avancerade manöver som t.ex. looping och roll! Proven
visade även att bogserflygplanets startsträcka och marschhastighet endast
obetydligt försämrades trots att Lg 105’an drogs efter! Bogserhastigheten
kunde också tillåtas vara hög; marschhastighet runt 200 km/tim (mot för
vanliga segelflygplan 90-100 km/tim) och maxhastighet 250 km/tim. Om
maxhastigheten reducerades till 200 km/tim, kunde istället den maximala
flygvikten ökas till 2100 kg! (För ytterligare datauppgifter; se separat
tabell!). Snöpligt slut på ett lovande projekt
Den 28 april 1944 havererade
provflygplanet vid bogsering under maxlastprov på 1500 meters höjd utanför
Skänninge söder om Motala. Flygplanet råkade i kraftiga vibrationer varvid
stora delar av flygkroppens och vingarnas beklädnad slets loss, varefter
flygplanet råkade i okontrollerbart läge. Besättningen, två flygingenjörer
från FC, genomförde fallskärmsuthopp. Bärlinorna till förarens skärm
utvecklades dessvärre ej helt, utan han slog i marken och omkom. Orsaken
till haveriet angavs till en felaktig svetsfog i bultbeslaget i vingens
infästning i kroppen. Senare misstänktes även ett konstruktionsfel
avseende bultarnas bärighet i nämnda beslag. Haveriet kom att innebära
början till slutet för LG 105. De fortsatta försöken avbröts, och då
Flygvapnet nu omvärderat behovet av denna typ av flygplan annullerades
beställningen hos AB Flygindustri. Ett försök att marknadsföra
Fi-3 på den civila marknaden vidtog genom att AB T-Flyg och det nybildade
Kockums Flygindustri i Malmö övertog de fem kvarvarande Fi-3’orna. Planen
bogserades över till Bulltofta, där prov och demonstationer fortsatte, nu
med en Norseman som bogserflygplan. Några civila intressenter stod dock ej
att finna, huvudsakligen beroende på att tillgången på transportflygplan
av större och mindre typer ökade drastiskt efter krigsslutet. Utvecklingen
hade sålunda gått förbi Fi-3… Resultatet blev att Fi-3’orna
blev stående på Bulltofta, för att så småningom skrotas. Inget flygplan av
typen Fi-3 är tyvärr bevarat för eftervärlden. Då Fi-3 var avsett för militära
ändamål (LG 105), kom planet även att målas på gängse flygvapenmanér;
grågrön ovansida och ljust blågrå undersida. Färgen sprutades utan
maskering. Nationalitetsbeteckningar i fyra positioner (ej på vingarnas
ovansidor). I övrigt förekom inga beteckningar, registreringsnummer el.
dyl. Endast ett litet rödakorsmärke (indikation för förbandslåda) på ömse
sidor kroppen omedelbart bakom lastdörrarna. Inom parentes kan nämnas att då framtidsutsikterna såg som bäst ut för LG 105, före det ödesdigra haveriet, skissade man på en tvåmotorig variant av Fi-3, benämnd Fi-8! Då Fi-3 försvann ur bilden, lades även Fi-8 ned, men återkom som ett projekt i början av 50-talet. Lastkapaciteten hos Fi-8 visade sig bli för dålig, varför Flygvapnet inte var intresserat, och projektet lades åter ned. |
||
Faktaruta | |
Spännvidd | 16,5 m |
Längd | 9,7 m |
Höjd | 3,3 m |
Vingarea | 32,0 m2 |
Tomvikt | 780 kg |
Flygvikt | 1800 kg |
Max. bogserhastighet | 250 km/tim |
Max. hastighet friflykt | 350 km/tim |
Landningshastighet | 80 km/tim |
Sidoförhållande | 1:8,5 |
Bästa glidtal | 1:15 |
Updated 2008-01-04