I försvarsstaben leddes arbetet
med framtagning av fallskärmar, lastglidare och flygtransportgruppen i
allmänhet av kommunikationsavdelningens chef, majoren vid generalstaben, K
G H Kring. I försvarsstaben fanns även en flygavdelning, ledd av major G I
B Lindberg, som hade den närmaste kontakten med flygstaben och
flygförvaltningen.
Nya försök gjordes på Malmen i
juni, och erfarenheterna av kartongförpackningarna var inte de bästa. Man
förordade att typerna TD1-3 skulle utgå och i stället satsa på en
enhetstyp med måtten 45x80x60 cm, ID1 för livsmedel och ID2 för
drivmedel/ammunition. I juli ansöktes om 125.000 kr för fortsatta prov,
bland annat vid höstens fälttjänstövningar, och i augusti uppdrogs att
låta anskaffa 665 transportfallskärmar och låta inreda tre
transportflygplan typ Ju 52/3m (SE-ADR, SE-AFA och SE-AFD). Efter
erfarenheterna på Malmen beslöts att tills vidare tillverka fallskärmar
och stötsäkra emballage i papp och kartong.
I samband med
fälttjänstövningen vid Torsby den 8-13 november deltog endast två inredda
Ju 52/3m och en Fokker, vilka baserades på fält 16, Bratteforsheden.
Försöken leddes av överstelöjtnant Silfwerberg (sedan överste Schyberg, C
F 11, hastigt insjuknat) och gav en hel del praktiska erfarenheter
beträffande fällhöjd, avstånd mellan flygplan, signalering med marken
mm.
Trots att övningen endast
skulle ge underlag för de fortsatta arbetet och utarbetandet av en
provisorisk instruktion för underhållstransporter flygledes (U Tp IF),
bedömdes resultatet helt olika av armén och flygvapenledningen - den
senare såg bristerna som en bekräftelse på vad man redan tidigare ansåg,
att metoden var "praktiskt taget omöjlig i Sverige t v, ekonomiska m.fl.
förutsättningar saknas". För armén gällde det enbart att lösa
svårigheterna, men också att mer än förut undersöka alternativet med
lastglidflygplan.
ÖB följde de armésakkunnigas
utlåtande och gav nya direktiv den 7 november 1942, angående just
framtagning av lastglidaren och underhållstransporter med bombförband,
varvid standardiserade stötsäkra kartongförpackningar med
pappersfallskärmar skulle användas. Vid denna tidpunkt föreslogs även
förberedande arbeten för att inom landet ta fram ett för arméns behov
särskilt transportflygplan av DC-3-typ, något som flygvapnet - oaktat sitt
ointresse av denna punkt, beräknade skulle gå på tolv miljoner
kronor!
I mars 1943 angavs
mobiliseringsbehovet av pappersfallskärmar till 25.000 st, och man beslöt
- som ett resultat av höstens försök - att försöksvis inreda ett
Junkersplan med "glidbanor" av trärullar, för att om möjligt påskynda
fällningsförloppet. Av anslaget från året innan fanns 50.000 kr kvar,
vilka skulle användas för de fortsatta försöken. Nya fällningsförsök
skulle utföras vid månadsskiftet juni/juli 1943.
Försöken, som ägde rum vid
II.milo fälttjänstövningar F 4 depå den 26-29 juli 1943, gav nya goda
erfarenheter. Två Junkers och en Fokker kom till användning, och man
fällde med såväl silkesfallskärmen m/42 som de nya pappersfallskärmarna
m/43. Mot de senare riktades kritik då de tenderade att brista i fogas och
sömmar. Den 26 februari hemställde ÖB om ett extraanslag om 700.000 kr för
tillverkning och uppläggning ii beredskapsförråd av slutprovad materiel
(Tpfask m/43, stötsäkra emballage mm), vilket beviljades i Kungligt brev
genom Försvarsdepartementet den 10 mars 1944.
I takt med att
pappersfallskärmarna och emballagen färdigställdes blev de också föremål
inte bara för ett antal utprovningar med flygplan typ B 5, B 17, B 3 och B
18, utan kom också i praktisk användning under det sista krigsåret
1944/1945. Den 1 november 1944 kunde dessutom den officiella instruktionen
för underhållstransporter flygledes (U Tp 1 F) utkomma och utdelades den
21 december 1944 för spridning inom Flygvapnet. Det vid II.milo inredda
Junkersplanet SE-AFA kom nu flitigt i användning, bland annat för att
förse fjälljägarna, de svensk-norska fjällpatrullerna och
skogsbrandsläckare med förnödenheter. Även Bernt Balchens från Kallax
opererade flotta med tio C-47 fick rikliga tillfällen att fälla militära
och civila förnödenheter från luften med de svenska emballagen och
pappersfallskärmarna över Sverige, Finland och Nordnorge.