Fi-3 Rediviva | ||
Tidiga planer på svensk fallskärmstrupp 1941-1945 | ||
Sid 1 (3) |
||
Denna artikel, författad av Jan Waernberg, publicerades först i Svensk Flyghistorisk Tidskrift 6/2000. Texten återges i sin helhet. Den berättar betydligt mer än bara historien om lastglidarprojektet och ger en utmärkt bakgrund till vilket läge som rådde i vårt land då Fi-3 projekterades och byggdes. | ||
Tor Karlssons färgbild i SFT 3/2000 på Flygindustris lastglidare ger anledning till att ta upp de svenska försöken under beredskapen att uppsätta svensk fallskärmstrupp och organiserandet av en särskild, till armén knuten flyggrupp för transport av denna samt underhåll av marktrupper. Tyskarnas exempellösa
framgångar med såväl pionjärsoldater (stormtrupp) som flygburen
fallskärmstrupp i samband med besättandet av Danmark, Norge,
Benelux-länderna , Korintkanalen och Kreta gav eko i hela världen. Även om
Sovjetunionen redan före krigsutbrottet också hade skapat särskilda
fallskärmsförband, som sporrade tyskarna att bilda sina, blev det främst
Storbritannien och USA som snabbt svarade på den tyska utmaningen. Under
landstigningen i Normandie kom de allierades flygburna
landsättningstrupper att spela en viktig roll för utgången av hela
invasionsföretaget. De tyska framgångarna i kriget
hade inte lämnat den svenska arméstaben någon ro. Sverige skulle också
skaffa pionjärsoldater, fallskärmssoldater och transportflygplan. Redan
1940 kunde I 12 och Ing 2 i Eksjö förevisa den första användningen av
stormtrupper, under en mycket realistiskt och av publik välbesökt
förevisning. Beträffande uppsättandet av fallskärmsburen trupp var
problemen större än väntat. Största problemet synes ha varit
flygvapenledningens motstånd till planerna att sätta upp en särskild
flygtransportstyrka för arméns behov. Den 27 augusti 1941 utfärdade
högkvarteret ett utredningsdirektiv till armén och flygvapnet att utarbeta
ett förslag till organiserandet av en "lufttrupp" och
"flygtransportförband". Det var ett av många utredningsdirektiv som togs
fram i samband med 1941 års försvarsutredning inför 1942 års
försvarsbeslut. Lufttruppen (uttagen på
frivillig basis) skulle på krigsfot utgöras av en specialorganiserad
infanteribataljon om stab och tre kompanier, motsvarande 595 man.
Utrustningen för ett kompani som skulle transporteras skulle bestå av 24
gevär m/40, 40 pistoler m/39, 90 kulsprutepistoler m/37-39, 11 lätta
kulsprutegevär, tre 47 mm granatkastare m/40, en 80 mm granatkastare m/29
samt två pansarluftvärnskanoner m/40. Varje flygburen soldat skulle även
kunna medföra truppens behov av trotyl mm, vacuumlivsmedel (frystorkad)
för två dygn och personliga persedlar, motsvarande 26 kg. Med sin last
skulle varje fallskärmssoldat väga ca 100 kg. Flygtransportförbandet, som det
ålåg flygvapnet att upprätta, skulle samtidigt kunna transportera ett till
tre kompanier fallskärmssoldater, och utredningen skulle uppmärksamma
möjligheten att flygledes transportera och/eller underhålla truppen med
lastglidflygplan. Förbandet skulle även kunna underhålla truppförband ur
armén, motsvarande 10 tons förnödenheter per dag. Utredningen hade sonderat
terrängen för placering av den fredstida lufttruppen till antingen I 3
eller I 4, med flyggruppens placering till Linköping (F 3/CVM/Malmen),
Östersund (F 4) eller Örebro (nytt flygfält). Av dessa alternativ fastnade
man till slut för Malmen/Linköping. En fördel var givetvis att man här
också kunde samla de flygplan som behövdes för arméns behov av samband,
spaning och eldledning. Arméns
flygtransportorganisation Nu började problemen. Redan
före krigsutbrottet hade flygvapnet tillförsäkrat sig om de
transportresurser som fanns hos AB Aerotransport. ABA hade tolv flygplan
vid denna tid av typ DC-3, Ju 52 och Fokker som kunde komma ifråga.
Dessutom fanns ett antal civila mindre typer (se lista över rekvirerade
civila flygplan i slutet av artikeln). Det innebar att inget fanns över
till arméns behov. Armén hade självklart sig själv att skylla, att man
inte i god tid avtalat med ABA om flygtransporter. Länge framstod främst
ett utnyttjande av järnvägsnätet för den huvudsakliga förflyttningen av
soldater och materiel. Enligt ÖB:s direktiv skulle
flygförbanden organiseras med flygplan, som skulle kunna ta 15-20 man plus
last, ca 2 ton. Detta innebar flygplan typ Junkers Ju 52 eller DC-3. För
transport av ett kompani fallskärmssoldater behövdes elva flygplan och för
tre kompanier 33 flygplan. Intressant är att man redan nu var realistisk
nog att anta att organiserandet av den svenska fallskärmstruppen kunde äga
rum först hösten 1946/våren 1947. Om flygplanen skulle tillverkas inom
landet kunde uppsättandet ske tidigast 1947! Man kunde inte ange när inköp
av utländska flygplan skulle kunna ske, förmodligen först efter det att
världskriget avslutats. |
||
Efter det att remissyttrandena
genomgåtts, beslöts att en infanteribataljon sammansatt av bataljonsstab,
bataljonsstabskompani och tre fallskärmskompanier, totalt 595 man eller 76
ton. Detta innebar allt från 12 till 44 flygplan, beroende på hur mycket
som skulle transporteras på en gång. Samtidigt bantades
organisationen. Under 1942 föreslogs att id en viss flottilj (F 1, F 14
eller F 3) en fredsorganisation bestående av tre grupper ā fyra flygplan,
totalt tolv flygplan, skulle etableras. En gång om året skulle flygplanen
med sina besättningar samlas för övning. Flygstyrkan beräknades omfatta 44
man och markstyrkan 69 man, totalt 113 man. Arméledningen hade på basis av
en generalorder från 1938 sett, att av ABA:s tolv flygplan, var nio
öronmärkta för FV:s behov "för FV:s operationsfrihet" (två DC-3,gem Ju 52
en Fokker F.XIII och en Fokker F.VIII). Man trodde då att de tre
flygplanen typ DC-3 var "lediga" och kunde disponeras. Flygvapnet varnade
dock i oktober för att dessa tre flygplan användes av ABA på
utlandslinjerna och därmed inte kunde komma ifråga. Trots att man samtidigt anförde
att flygvapnet aldrig i krig skulle tillförsäkra sig luftherravälde över
operationsområdet, rekommenderade flygvapnet armén det gamla bomblygplanet
B 3, som var under utfasning. För bogsering av glidflygplan avsågs lätta
attackbombplanet B 5, som från 1943 skulle ersättas av den
svensktillverkade SAAB 17. Först under 1944 meddelade flygvapnet att de
tre DC-3-planen nu var tillgängliga, efter att de första av SAAB ombyggda
Flygande Fästningarna börjat
tas i bruk. |
||
|
Tillbaka till startsidan | ||
Updaterad 2010-07-25 |